ISU MRLSB, RAHMAN BIDAS RAFIZI TAK BUAT ‘HOMEWORK’
https://www.bnbbc.my/isu-mrlsb-rahman-bidas-rafizi-tak-buat-homework/
https://www.bnbbc.my/isu-mrlsb-rahman-bidas-rafizi-tak-buat-homework/
*RAFIZI SENGAJA KELIRUKAN RAKYAT*
Walaupun
penjelasan demi penjelasan sudah diberikan, pihak pembangkang yang
dikepalai YB Rafizi Ramli masih berkeras mahu mengelirukan rakyat bahawa
Malaysia Rail Line Sdn Bhd (MRLSB), syarikat khusus yang ditubuhkan
oleh kerajaan untuk memiliki dan mengendalikan projek Laluan Kereta Api
Pantai Timur (ECRL) kononnya dimiliki oleh dua individu dan bukannya
kerajaan Malaysia.
Izinkan saya
untuk menjelaskan sekali lagi dalam bahasa yang mudah bahawa YB Rafizi
adalah salah, dan beliau dengan sengaja mahu mengelirukan rakyat.
Kemudiannya,
saham-saham tersebut telah dipindahkan ke Kementerian Kewangan
Diperbadankan dan Pesuruhjaya Tanah Persekutuan (PTP) pada 12 Oktober
2016.
Walaubagaimanapun,
berdasarkan Akta Syarikat 1965, sesebuah syarikat tidak perlu memohon
kepada Suruhanjaya Syarikat Malaysia (“SSM”) untuk mendaftarkan
mana-mana perpindahan saham (Borang 32A).
Oleh yang
demikian, sebarang pertukaran hakmilik (berdasarkan perpindahan saham)
tidak akan ditunjukkan dalam sistem SSM selagi syarikat berkenaan belum
mengemukakan laporan tahunannya (permohonan ini perlu dibuat selepas
Mesyuarat Agung Tahunan [AGM] dan AGM pertama sesebuah syarikat baharu
adalah dalam tempoh 18 bulan penubuhannya).
Ini menjelaskan
kenapa laporan carian di SSM yang dibuat oleh YB Rafizi masih
menunjukkan nama kedua-dua pegawai tersebut sebagai pemegang saham MRLSB
sedangkan sebenarnya pemegang-pemegang saham terkini syarikat tersebut
adalah Kementerian Kewangan (MOF) dan PTP.
Sekiranya YB
Rafizi benar-benar membuat kajian sebelum melemparkan tuduhan, sudah
pastilah beliau tidak dipandang sebagai seorang yang terdesak untuk
mendapatkan ‘brownie points’ sehingga menjejaskan kredibiliti beliau
sendiri.
Abdul Rahman Dahlan
Menteri Di Jabatan Perdana Menteri
Putrajaya.
-------------------------------------------
Menteri Di Jabatan Perdana Menteri
Putrajaya.
-------------------------------------------
KENYATAAN AKHBAR
UNTUK SIARAN SEGERA
UNTUK SIARAN SEGERA
12 NOVEMBER 2016
1. Pakatan
Harapan terus-menerus menyerang projek Laluan Kereta Api Pantai Timur
(ECRL) sepanjang 688km yang bakal mengubah koridor pantai timur
Malaysia.
2. Mereka
terus-menerus menggunapakai apa-apa alasan yang mereka fikirkan perlu
untuk menimbulkan keraguan tentang projek ini, tidak kiralah sama ada
alasan tersebut adalah benar mahupun sebaliknya.
3. Pada mulanya,
pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan cuba untuk menimbulkan keraguan
dengan melemparkan tuduhan bahawa syarikat khusus yang
dipertanggungjawabkan ke atas pembangunan projek ini iaitu Malaysia Rail
Link Sdn Bhd adalah sebuah syarikat RM2 yang baru ditubuhkan. Namun,
saya telah pun menjelaskan bahawa syarikat tersebut adalah syarikat 100%
milik kerajaan.
4. Penubuhan
syarikat-syarikat khusus untuk mengendalikan projek-projek adalah amalan
biasa dan diterima. Syarikat-syarikat RM2 baru yang lain turut
ditubuhkan untuk mengendalikan projek-projek seperti Darul Ehsan
Investment Group (DEIG) milik kerajaan negeri Selangor yang memegang
asset-aset negeri yang bernilai RM30 bilion, sementara kerajaan negeri
Pulau Pinang pula turut menganugerahkan projek-projek Terowong Pulau
Pinang dan tiga projek jalanraya berkaitan berjumlah RM6.34 bilion
kepada syarikat-syarikat RM2 yang baru ditubuhkan.
5. Semalam, tiga
orang Ahli Parlimen Pakatan iaitu Rafizi Ramli, Tony Pua dan Dr Hatta
Ramli mengeluarkan kenyataan bersama untuk membidas kenyataan saya
sebelum ini yang memberikan perbandingan ECRL dengan projek-projek
kereta api lain di seluruh dunia yang jauh lebih tinggi kosnya setiap
kilometer. Mereka berkata saya tidak boleh membandingkan projek-projek
tersebut dengan projek ECRL dan mereka memanggil saya seorang yang
“jahil.”
6. Ketiga-ketiga
Ahli Parlimen tersebut kemudiannya mencerca saya dengan berkata bahawa
saya seorang yang jahil kerana membandingkan projek-projek yang kosnya
lebih tinggi sehingga ada yang 10 kali ganda berbanding kos ECRL. Mereka
terus membidas saya walaupun dalam kenyataan saya sebelum ini dengan
jelas menyebut bahawa semua projek kereta api di seluruh dunia adalah
unik dan tidak boleh dibandingkan secara langsung.
7. Ketiga-tiga
mereka kemudiannya berkata bahawa saya tidak sepatutnya membandingkan
kos projek-projek kereta api luar negara dengan kos ECRL yang menurut
mereka bernilai RM91.7 juta setiap kilometer. Sebaliknya, menurut
mereka, saya sepatutnya membandingkan kos ECRL dengan kos projek-projek
landasan berkembar Ipoh-Padang Besar dan Gemas-Johor Bahru sepanjang
179km yang masing-masing bernilai RM44 juta dan RM39.8 juta setiap
kilometer.
8. Ini
membuatkan saya menyoal keterdesakan Ahli-Ahli Parlimen yang kononnya
kompeten sehingga mahu membandingkan kos projek landasan berkembar
dengan projek kereta api baru (greenfield).
Projek-projek
landasan berkembar Ipoh-Padang Besar dan Gemas-Johor Bahru melibatkan
kerja-kerja elektrifikasi dan pemasangan landasan selari kepada landasan
tunggal sedia ada sepanjang muka bumi yang kurang mencabar dan tidak
memerlukan kerja-kerja melibatkan pembinaan terowong dan jambatan.
ECRL pula adalah
sebuah projek kereta api baru yang akan menembusi Banjaran Titiwangsa
yang paling mencabar dan memerlukan sekurang-kurangnya pelbagai jambatan
sepanjang 110km, pelbagai terowong sepanjang 50km, stesen-stesen baru,
depot-depot, sistem-sistem isyarat dan infrastuktur-infrastruktur
sokongan yang lain.
ECRL juga akan turut melibatkan laluan baru sepanjang 88km
yang menghubungkan Gombak yang berkepadatan penduduk yang tinggi dengan
Port Klang. Ini melibatkan penambahan kos yang tinggi.
9. Seperti yang
saya katakan sebelum ini, semua projek infrastruktur tidak boleh
dibandingkan secara langsung. Sekiranya kita mengambil pendekatan ini,
maka projek-projek infrastruktur pengangkutan yang dirancang oleh
kerajaan-kerajaan Pakatan Harapan juga boleh dipersoalkan.
10. Sebagai
contoh, dalam jawapan kerajaan negeri Pulau Pinang yang diketuai DAP Jun
lalu mengenai jalan berpasangan projek Terowong Pulau Pinang sepanjang
20.3km mengesahkan bahawa kos laporan kebolehlaksanaan dan rekacipta
sahaja mencecah RM10.3 juta setiap kilometer dan RM13.2 juta setiap
kilometer untuk terowong sepanjang 7.2km. Kos untuk kesemua
laporan-laporan ini mencecah RM305 juta dan kerajaan Pulau Pinang
menegaskan bahawa jumlah tersebut adalah “munasabah dan berada dalam
had.”
Sementara itu,
kos pembinaan yang dinyatakan untuk 3 jalan berpasangan sepanjang 20.3km
akan menelan RM91 juta setiap km manakala untuk bahagian terowong
sepanjang 7.3km pula akan menelan RM513 juta setiap kilometer.
Projek-projek ini tidak melibatkan elektrifikasi, pembinaan
stesen-stesen kereta api, kos pembelian kereta api dan gerabak,
depot-depot atau sistem-sistem isyarat yang diperlukan untuk sebuah
sistem kereta api. Dan kesemua kos projek Terowong Pulau Pinang yang
saya sebutkan di atas belum lagi mengambil kira kos pengambilalihan
tanah dan konsesi tol selama 30 tahun.
11. Selain
daripada itu, projek LRT penumpang yang menghubungkan Komtar dengan
Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang sebagai sebahagian daripada
pelan pengangkutan kerajaan Pulau Pinang yang berjumlah RM46 bilion
dilaporkan membawa kos berjumlah RM4.5 bilion, ataupun RM257.14 juta
setiap kilometer.
Semua
projek-projek infrastruktur transpirasi adalah unik dan tidak boleh
dibandingkan secara langsung. Kita tidak perlu mengambil pendekatan
seperti ini.
12. Seperti yang
saya nyatakan dalam kenyataan saya sebelum ini, projek ECRL akan
menjana pertumbuhan KDNK wilayah pantai timur pada kadar tambahan 1.5%
dan akan membantu mengurangkan jurang antara pantai barat dan pantai
timur Malaysia.
13.
Serangan-serangan berterusan Pakatan Harapan ke atas ECRL berdasarkan
alasan-alasan remeh dan perbandingan yang tidak masuk akal sebenarnya
mempunyai agenda tersembunyi untuk menggagalkan usaha Kerajaan untuk
mengimbangi pembangunan Malaysia dengan wilayah-wilayah pantai timur
yang ketinggalan agar dapat memanfaatkan lebih 4 juta rakyat yang
tinggal di kawasan-kawasan sub-bandar dan luar Bandar.
DATUK ABDUL RAHMAN DAHLAN
MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI
MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI
No comments:
Post a Comment
Dialu-alukan komentar yang berhemah dengan hujah yang bernas dan dalam tulisan dan bahasa yang jelas dialu-alukan. KOMEN YANG BERUPA "TROLL", SERANGAN PERIBADI DAN BAHASA KASAR TIDAK AKAN DISIARKAN.