Tuesday, 8 November 2016
ECRL: Bandingkan dengan Switzerland Gotthard Tunnel
JAWAPAN PAKAR EKONOMI FACEBOOK PEMBANGKANG YANG MEMBANDINGKAN ECRL DENGAN KERETAPI TANZANIA
Tanzania Railway Project:
1. Single Track Rail
2. Conventional Track (Non-Electric)
3. Support only conventional train
4. No tunnel digging through mountain
Projected Price: USD7.6b
Malaysia ECRL Project:
1. Double Track Rail
2. Electrical Track
3. Support current domestic train fleet, conventional & electrical
4. Tunnel digging through Titiwangsa Mountain Range
Projected price: RM55b=USD13b
Kos yang agak berbaloi sebenarnya kalau nak dibandingkan dengan projek di Tanzania. Kos untuk trek kembar bereletrik dengan masuk terowong tembus banjaran Titiwangsa bukanlah sesuatu yang murah.
Boleh bandingkan dengan Gotthard Base Tunnel, trek keretapi terowong yang menembusi Banjaran Alps. Trek terowong yang sepanjang 57.09km ni disiapkan pada 5 Jun 2016 dengan kos sebanyak USD12b = RM48b. Spesifikasi lebih kurang macam ECRL. Buat terowong sahaja dah cecah RM48b.
Bila kita rajin membaca dari pelbagai sumber dengan terbuka, banyak maklumat yang kita boleh tahu dan lebih neutral
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Labor cost mana nak sama...
ReplyDeleteCost seorang civil engineer di switzerland adalah CHF66,000 dan di Malaysia ialah RM46,000 (data ikut national average).
ReplyDeleteCHF 1 = RM 4.3
Logic la harga kat switzerland macam tu..
Orang Malaysia bukan senang dibodohkan...