Tan Sri Rahmat Abu Bakar |
Projek Kroni Tun Mahathir: Vendor PROTON Yasmin Group Kepunyaan Anak Saudara Tun Mahathir!
■
Syarikat Konglomerat Yasmin Group ditubuhkan pada 4hb April 1980.
Pengasas Yasmin Group Dato’ Paduka Rahmat Abu Bakar memulakan penubuhan
syarikat di Alor Star Kedah sebagai Yasmin Enterprise dengan isterinya
sebagai rakan kongsi.
■
Pada tahun 1983 apabila projek KERETA NASIONAL dimulakan, Dato’ Paduka
Rahmat melihat peluang dan potensinya pada bidang vendor anti-karat
(rust-proofing). Lalu beliau menubuhkan syarikat Yasmin Jurumuda Sdn Bhd
yang dipilih sebagai syarikat pembekal tunggal kepada PROTON di dalam
'anti-rust dan rust-proofing'.
■
Jurumuda Sdn Bhd adalah syarikat di bawah payung Kumpulan Yasmin
merupakan syarikat yang pertama dipilih sebagai rakan kongsi PROTON
HOLDINGS sejak tahun 1985. Pengasas dan pemilik Yasmin Group adalah
Rahmat Abu Bakar merupakan menantu Puan Rafiah Mohamad, kakak sulung Tun
Dr. Mahathir.
■ Selain daripada Rahmat Abu Bakar, Timbalan Pengerusi Yasmin Jurumuda iaitu Kias bin Rahmat.
■
Kias bin Rahmat adalah orang ke-2 di dalam PROTON ketika PROTON di
bawah HICOM dan ketika PROTON baru nak bermula. Beliau merupakan
pengurus kilang dan dianggap sebagai salah seorang eksekutif pengasas
PROTON.
■ Kias kemudian diangkat menjadi orang
nombor 2 dalam PROTON sebagai Pengarah Eksekutif tetapi meletakkan
jawatan pada tahun 2006 ketika Tun Abdullah Hj Ahmad Badawi menjadi
Perdana Menteri ke-5. Beliau kemudiannya menyertai Yasmin Group sebagai
Penasihat Kumpulan dan juga sebagai Timbalan Pengerusi.
■
Masihkah hendak dinafikan yang Yasmin Group telah mendapat manfaat
besar dari bapa saudaranya, Tun Mahathir?. Keuntungan syarikat ini jauh
lebih besar daripada PROTON yang boleh dikatakan hampir setiap tahun
mencatatkan kerugian berjumlah ratusan juta ringgit?. Sedangkan syarikat
pembekal tunggal anti-karat pula mencatat keuntungan ratusan juta
ringgit?. Hairankan!!?
■ Salah satu syarikat
konsesi TOL iaitu SKVE Holdings Sdn Bhd, syarikat yang menguruskan
operasi Lebuhraya South Klang Valley. Syarikat TOL berkenaan dimiliki
oleh TS Rahmat Abu Bakar sebagai Pengerusi Eksekutif. 2 anak TS Rahmat
juga dilantik sebagai Pengarah di dalam syarikat berkenaan.
1. Tan Sri Rahmat Abu Bakar - Executive Chairman
2. Mohamad Nahiz Tan Sri Rahmat - Director
3. Mohamad Nuhairi Tan Sri Rahmat - Director
■
Siapa pula TS Rahmat dengan Tun Mahathir? Orang Kedah panggil anak
menakan, orang Kuala Lumpur panggil anak saudara. Untuk ingatan semua,
TS Rahmat merupakan 'founder' kepada Yasmin Group yang sentiasa saja
kembangkan sayap perniagaan sewaktu Tun masih memegang jawatan nombor
satu negara!.
■ Pada tahun 2007 sebagai pemain
utama di PROTON, syarikat Jurumuda telah melancarkan fasiliti anti-karat
BOT (build-operate-transfer) di kilang Proton Automobil. Ianya sebagai
asas jaminan monopoli kerja untuk PROTON selama mana PROTON wujud.
■
17hb September 2008, Bernama melaporkan Petronas Dagangan Bhd (PDB)
membayar RM16.24 juta untuk 80% pegangan dalam Lub Dagangan Sdn Bhd.
Ianya syarikat usaha sama yang membabitkan
1. Petronas Dagangan Berhad (PDB)
2. Natpet (M) Sdn Bhd
3. YASMIN JURUMUDA SDN BHD
■
Mereka menjalankan peniagaan pemasaran dan pengedaran produk minyak
pelincir PDB di Malaysia. Beneficial Yasmin Group sentiasa melimpah
selagi Tun Mahathir wujud di mana2 posisi.
■
Pada tahun 2010 melalui catatan laporan korporat, keuntungan syarikat
konglomerat Yasmin Group adalah sebanyak RM228 juta (USD 71 juta)!.
■ Berapa lama Tun Mahathir mahu berlakon dengan sembunyikan perkara ini dari rakyat marhein?.
■
Persoalan: Berapakah nilai keuntungan yang telah diperolehi oleh
syarikat YASMIN GROUP sepanjang syarikat tersebut dianugerahkan kontrak
sebagai pembekal tunggal PROTON sehingga kini?. Bagaimana pula dengan
syarikat2 vendor lain yang keuntungan mereka bukan sahaja terjamin
tetapi juga dinaikkan menerusi perjanjian yang telah ditandatangani
lebih awal?
■ Siapakah mencetuskan idea membawa
masuk Mitsubishi Lancer F-model yang kemudian ditukar jenama sebagai
PROTON SAGA?. Dan pada masa yang sama model ini dilarang keras
penjualannya di Malaysia bagi melindungi PROTON Saga pada tahun 1985?.
Berapa pula keuntungan yang telah diperolehi oleh kroni2 Tun Mahathir?
■
PROTON telah banyak menerima bantuan kerajaan, selain itu mereka juga
sentiasa memantau kerajaan supaya terus mengamalkan dasar perlindungan
jenama PROTON terus hidup selama 30 tahun lagi dan lagi!.
■
Banyak persoalan2 yang belum lagi terjawab di sebalik industri
automotif nasional yang dipelopori oleh PROTON SAGA!. Adakah cadangan
kenaikan harga kereta PROTON berpunca dari kepentingan kroni2 menerusi
syarikat2 vendor yang perlu dijaga tanpa melibatkan kerugian atau
keuntungan mereka dipotong?.
■
Mengapa sikap dan amalan dasar2 melindungi kepentingan kroni menjadi
faktor penyebab harga kereta PROTON terpaksa dinaikkan!? Sedangkan pada
masa yang sama, syarikat2 kroni seperti Yasmin Jurumuda terus mengaut
keuntungan dengan jaminan perniagaan yang dilindungi kerajaan Malaysia?.
■
Persoalan: Siapakah yang berada di dalam syarikat2 vendor Bumiputera
yang dikatakan telah banyak dibantu oleh PROTON selama ini?. Adakah
syarikat2 tersebut bebas kroni? ATAU adakah syarikat2 tersebut mempunyai
kaitan antara satu sama lain?.
■ Apakah isi kandungan perjanjian untuk vendor2 berkenaan terutama sekali yang membabitkan Yasmin Jurumuda?.
Tulisan
Rozmi Mokhtar
Boleh rujuk komen sebelum ini di
http://theunspinners.blogspot.my/2017/02/minda-tak-maju-dapster-cap-bunga-3-che.html
Boleh rujuk komen sebelum ini di
http://theunspinners.blogspot.my/2017/02/minda-tak-maju-dapster-cap-bunga-3-che.html
Yasmin tu dulu kedai jual alat tulis di jalan Telok Wan Jah. Sekarang dah hebat dengan harta ratusan juta. Syukurlah Pak Menakan Mantan PM.Pak kami yang dok kayuh beca ulang alik Jalan Telok Wan Jah hantar budak sekolah sampai tercabut lutut pun tak datang dalam mimpi.
ReplyDeleteUntung anak saudara je dah beratus ratus juta...bayangkan keuntungan anak2 sendiri.
ReplyDeletePariah kerala buat Malaysia ni macam milik keluarga pariah kerala.
Macam sial!