Dah didedahkan komennya salah, Rafizi masih tidak mahu berhenti:
Yesterday, Rafizi said this:
Projek MRT bawah tanah antara bandar di antara Barcelona Sants-La Sagrera sejauh 5.8 km dibina di antara 2008 dan siap 2011, bernilai USD39 juta per km.
Based on this particular "MRT" project, Rafizi said that Najib's MRT project cost which he said is US$100 million per km is twice as expensive than even Europe project.
Unfortunately for the Sotong who gets his facts from an anonymous Wordpress blog with the name "Pedestrian Observations ", the Barcelona Sants-La Sagrera IS NOT an actual MRT project.
It is the name of a TUNNEL PROJECT with NO actual stations, NO trains,NO signalling system, NO depots, NO ticketing system... NOTHING.
Just a tunnel.
With a total length of 5·8 km, The 5.8km tunnel between Sants and La Sagrera was completed on 26th July 2011 and cost €179·3m (US$226m at that time in 2011) to build.
US$226m divided by 5.8km gives US$39 mil - exactly what Rafizi quoted as a MRT project.
Only the most Sotong of persons would compare a bare tunnel project with a complete urban MRT systems project. and then say the complete MRT project is TWICE as expensive as an "MRT" project which is really just a tunnel - and then claim Najib is lying.
Read and weep, you moron: http://www.railwaygazette.com/news/infrastructure/single-view/view/barcelona-tunnel-complete.html
---
Rafizi's allegations based on info from anonymous blogs:
http://rafiziramli.com/2016/12/bentangkan-perbezaan-kos-mrt-yang-diumumkan-dalam-2010-dengan-kos-yang-bakal-ditanggung-rakyat/
Earlier today, the Barisan Nasional strategic communications team refuted Rafizi’s argument yesterday about the high cost of the construction when compared with similar MRT projects in Spain and South Korea.
It pointed out that Rafizi was referring to an anonymous blog called Pedestrian Observations which had in fact warned its readers not to rely on its data which could be erroneous.
Rafizi today dismissed this statement as made by “cyber troopers”.
“I don’t respond to cyber troopers. Get a face; I want somebody that I can sue.
“It’s a joke that you have a strategic communications director who does not communicate and who outsources everything to a ghost that I cannot sue.”
LSSBila dicabar:
KENYATAAN MEDIA UNTUK SIARAN SEGERA
YB Rafizi Ramli meneruskan kesinambungan Komedi Dangkal
1. Minggu lalu, YB Rafizi memalukan diri sendiri apabila mengumumkan kos pembinaan MRT1 secara silap. Beliau kemudian ditempelak Menteri Kewangan II kerana tidak tahu mengira.
2. YB Rafizi kemudian sekali lagi melakukan kesilapan dengan mendakwa kerajaan akan membiayai keseluruhan kos pembinaan Tun Razak Exchange (TRX).
Beliau kemudian diperbetulkan dengan fakta bahawa ia adalah pelaburan pihak swasta bagi membiayai projek mereka sendiri di TRX manakala kerajaan hanya menyediakan kos infrastruktur sahaja.
Rafizi kemudian ditegur kerana tidak memahami model perniagaan.
3. Semalam, YB Rafizi membuat satu lagi dakwaan. Beliau berkata kos projek MRT1 adalah berganda daripada projek seumpamanya di Sepanyol dan Korea Selatan.
4. YB Rafizi mendakwa kos bagi projek MRT Barcelone Sants-La-Sagrera adalah US$39 juta bagi setiap kilometer (km) manakala kos bagi projek MRT Laluan Seoul 9 adalah US$43 juta bagi setiap km namun kos MRT1 Malaysia menelan belanja US$103 juta bagi setiap km.
5. YB Rafizi telah memperolehi maklumat ini daripada satu blog tidak dikenalpasti menggunakan nama “Pedestrian Observations”.
Berikut adalah capaiannya: https://pedestrianobservations.wordpress.com/2013/06/03/comparative-subway-construction-costs-revised/
6. Blog ini menyenaraikan kos pembinaan MRT seluruh dunia, di mana kebanyakannya adalah lebih tinggi bagi setiap km berbanding dengan projek MRT1.
Dan YB Rafizi didapati mengambil dua kos paling rendah bagi setiap km daripada blog itu iaitu bagi projek di Barcelona dan Seoul untuk digunakan dalam dakwaan terbarunya itu.
7. Blog tidak dikenalpasti itu turut memuatnaik amaran kepada pembacanya agar tidak merujuk kepada datanya kerana ‘terdapat banyak kesilapan timbul’ pada maklumat disiarkan.
Malangnya, YB Rafizi tidak mengendahkan amaran ini dan menggunakan maklumat ini dalam satu sidang media rasmi dalam satu lagi usaha gagalnya untuk membuat tuduhan terhadap kerajaan.
8. Bagi merujuk sumber yang lebih sahih dan tepat bagi projek MRT Laluan Seoul 9 adalah daripada Institut Pembangunan Korea yang menunjukkan kos projek itu melibatkan US$5.7 bilion bagi 37.5 km atau US$152 juta bagi setiap km.
Melalui satu lagi sumber sahih, Pihak Berkuasa Metropolitan Seoul memaparkan kos purata bagi pembinaan MRT di beberapa tempat adalah US$105 juta bagi setiap km.
Tentu sekali kedua-dua angka ini berbeza daripada tuduhan yang dibuat oleh YB Rafizi iaitu US$43 juta bagi setiap km.
10. YB Rafizi pasti sedar, untuk sekian kalinya, beliau melakukan satu lagi kesilapan apabila membuat perbandingan dengan projek MRT di negara jiran.
11. Kerajaan Singapura dilaporkan berkata kos bagi projek MRT Laluan Downtown adalah S$20.7 bilion bagi laluan sejauh 42km atau US$340 bagi setiap km, di mana ia adalah lebih tinggi daripada dakwaan YB Rafizi iaitu US$100 juta bagi projek MRT1.
12. Manakala projek LRT daripada KOMTAR ke Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang dilaporkan akan menelan belanja RM257.14 juta bagi setiap km, atau US$64 juta bagi setiap km.
Jika YB Rafizi masih yakin kos bagi projek MRT Seoul di bawah tanah yang berkapasiti tinggi menelan belanja US$43 juta bagi setiap km, beliau seharusnya mempersoalkan Kerajaan DAP Pulau Pinang mengapa projek LRT pada kapasiti rendah dan menggunakan laluan atas bumi di Pulau Pinang menelan belanja 50 peratus lebih tinggi atau US$64 juta bagi setiap km.
13. YB Rafizi dinasihatkan untuk berhenti membuat tuduhan tidak berasas dan sarat dengan kesilapan bagi mengelak dari terus memalukan diri sendiri.
14. Berterusan melakukan kesilapan dangkal seperti ini adalah sebabnya mengapa beliau kini tidak dipandang serius oleh sesiapa, apatah lagi oleh Perdana Menteri.
Apatah lagi, YB Rafizi pernah berkata dalam mahkamah, beliau hanya bergurau tentang isu cincin berlian apabila Perdana Menteri menyaman beliau kerana memfitnah.
Pasukan Komunikasi Strategik Barisan Nasional
Putrajaya.
28 Dis 2016
http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/12/24/barisan-rafizi-making-schoolboy-arguments/
Ada lagi komen Rafizi:
Rafizi claims MRT1 actually costs RM7 billion more
http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/12/28/rafizi-claims-mrt1-actually-costs-rm7-billion-more/
Ini dah merepek punya cerita. Baik jangan layan Rafizi.Hal sebenar mahu ditutup Rafizi adalah kes SPLASH:
http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/12/29/rafizi-pkr-intervened-in-splash-takeover-says-gerakan/
NGOs want results of MACC probe into SPLASH takeover
http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/12/28/ngos-want-results-of-macc-probe-into-splash-takeover/
No comments:
Post a Comment
Dialu-alukan komentar yang berhemah dengan hujah yang bernas dan dalam tulisan dan bahasa yang jelas dialu-alukan. KOMEN YANG BERUPA "TROLL", SERANGAN PERIBADI DAN BAHASA KASAR TIDAK AKAN DISIARKAN.